Śmierć bliskiej osoby – dokumenty

Śmierć Najbliższej Osoby zawsze przychodzi niespodziewanie, myśli biegną jak oszalałe, trudno się skupić na tym co należy zrobić. Jednak pomimo rozpaczy i bólu jaki czujemy, musimy pamiętać o formalnościach urzędowych, które należy spełnić.

Podstawowym dokumentem, by ruszyły procedury urzędowe jest karta zgonu, którą wypełnia lekarz stwierdzający zgon danej osoby.

  • Jeżeli zgon nastąpił w szpitalu to kartę stwierdzającą zgon wydaje lekarz prowadzący.
  • Jeżeli zgon nastąpił w miejscu gdzie nie ma stałej opieki lekarskiej (dom, hospicjum, dom opieki) należy wówczas wezwać lekarza, by stwierdził zgon i wystawił kartę zgonu.
  • Jeżeli zgon nastąpił w wyniku wypadku lub zachodzi podejrzenie, że przyczyną zgonu mogło być przestępstwo wówczas prokurator wydaje zezwolenie na pochowanie po wykonaniu sekcji, która przeprowadzana jest w Medycynie Sądowej, gdzie przewożone jest ciało w takich przypadkach by ustalić przyczynę zgonu.

W tym przypadku tak samo jak w innych, wybór firmy pogrzebowej zależy wyłącznie od Państwa. Jest indywidualną sprawą Rodziny. Nikt nie może od górnie narzucać, z którego zakładu pogrzebowego mają korzystać Najbliżsi.

Kolejnym dokumentem do uzyskania aktu zgonu w USC jest:

  • dowód tożsamości osoby zmarłej
  • dowód tożsamości osoby zgłaszającej zgon w USC

Aby uzyskać akt zgonu należy zgłosić się do Urzędu Stanu Cywilnego w miejscowości gdzie nastąpił zgon.

Do rozpoczęcia procedury zorganizowania pogrzebu niezbędne są:

  • akt zgonu
  • legitymacja ubezpieczeniowa osoby zmarłej
  • potwierdzenie stopnia pokrewieństwa